nepal en Thailand - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Amanda Eveleens - WaarBenJij.nu nepal en Thailand - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Amanda Eveleens - WaarBenJij.nu

nepal en Thailand

Blijf op de hoogte en volg Amanda

03 Januari 2014 | Thailand, Ko Pha-Ngan

Hallo iedereen,

De beste wensen nog! Het werd weer eens tijd voor een reisverslag dus ga er maar weer voor zitten.

Laat ik beginnen bij het begin vanaf mijn vorige reisverslag: de everest base camp trekking. Geweldig! In kathmandu had ik een guide en porter geregeld dus hoef gelukkig niet bang te zijn om te verdwalen of zelf mijn tassen te tillen. Ik maakte deze trekking samen met Aby uit Londen.

Dag 1 werden we om 4 uur 's ochtends opgehaald voor de eerste vlucht van kathmandu naar lukla, het gevaarlijkste vliegveld op de wereld in de bergen en met een zeer korte landingsbaan. Als je denkt dat de vliegtuigen bij Schiphol herrie maken, het kan nog erger, maar gelukkig delen ze oordoppen uit. Je kan ook niet rechtop staan in dit vliegtuig want dan stoot je je hoofd aan het plafond. Met een auto of bus hierheen rijden is geen optie want er zijn hier geen wegen, dan moet je nog een paar dagen extra lopen. Mijn bagage kwam eerst niet aan, maar die kwam mee met de volgende vlucht.

Nadat we in lukla ontbeten hadden begon de trekking. Af en toe moet je aan de kant voor een kudde ezels, zopjoks (geen idee hoe je dat schrijft maar dat woord bestaat niet in het Engels) paarden of koeien die van alles de berg op tilden. Omdat er geen wegen zijn moet dat allemaal lopend gebeuren. Er zijn ook mensen die van alles de berg optillen soms zelfs 100 kg. Daarom wordt ook alles steeds duurder naarmate je hoger op de berg komt. Op een gegeven moment betaal je omgerekend € 4,50 voor een mars of twix. Voor een douche (voor zover je een emmer water een douche kan noemen) en het opladen van je telefoon betaal je ook.

De eerste dag zijn we naar phakding gelopen en de volgende dag naar namche bazar, elke dag lopen we zo'n 7 a 8 uur. De eerste 1, 5 dag alleen maar naar beneden gelopen dus later moeten we weervalles klimmen, dit heet nepali flat. Dus 's avonds ga je eten en niet veel later naar bed en de volgende dag weer vroeg op. De volgende ochtend in namche bazar nog wat inkopen gedaan want dit is de laatste plek waar dat kan. Aangezien ze hier local prices en tourist prices hebben geef ik de guide geld om wat voor me te kopen ;). De mensen hier hebben ook allemaal een tweede huis volgens de guide dus ik vraag me af of alles echt wel zo veel kost omdat ze de porters zo veel moeten betalen, haha. We zijn de derde dag naar kumjung gelopen en de vierde dag naar phortse
Dag 5 naar pheriche.

Hoe hoger je komt hoe kouder alles wordt en er is alleen een kachel in dr huiskamer dus je omkleden voordat je naar bed gaat is ongelofelijk koud. Vanaf een bepaald punt mogrn ze geen hout gebruiken voor de kachel dus gebruiken ze gedroogde yak stront en kerozine. Aangezien je hier niet je handen kan wassen omdat het water overal bevroren is hoop ik dat degene die de kachel opstookt niet mijn eten bereidt. Wat het bevroren water betreft, ze gebruiken emmers water om door te spoelen en ook ipv wc papier, maar ook dat was bevroren.

Dag 6 hebben we een rustdag gehouden om te acclimatiseren vanwege de hoogte. We zijn nog wel 1,5 uur omhoog gelopen voor een uitzichtpunt. leren wassen doe je hier in de rivier en je moet het op tijd binnen halen anders bevriest het. Dag 7 naar lobuche gelopen en dag 8 naar gorak shep. Dit is de laatste plek net guesthouses. Vanaf hier hebben we kala patar beklommen, 5545 m hoog. Hier hadden we uitzicht over de mount everest. Heel mooi uitzicht hier! De terugweg werd het al donker.

De volgende ochtend wilde ik mijn lenzen erin doen, maar dit werd me nog ff lastig gemaakt want mijn lenzenvloeistof was bevroren. Dus ik heb maar een glas heet water gevraagd en stomen maar. De owner van het guesthouse hier zat mij te vertellen dat ie 4 huizen heeft. Dag 8 zijn we naar het everest base camp gelopen! Geweldig gevoel om hier te zijn, maar had beter wel mijn helm mee kunnen nemen want het laatste stuk ernaartoe vallen er stenen naar beneden. Zegt de gids dat je moet rennen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan met maar 50% zuurstof. Ebc is 5363 m.

Daarna 4 dagen lang naar beneden gelopen. De terugweg zijn we via tenboche gelopen. We hebben veel momo's, dal bhat, sherpa stew en fried patotoe op dus toen we terug waren in namche baxar konden Aby en ik de verleiding niet weerstaan om een koffie en chocolade taart bij illy te halen. Het nepaleze eten is goed, maar moet toch wel zeggen dat dit de beste kofgie en chocolade taart ooit was, verrukkelijk! We zagen ook nog een hangbrug die naar beneden was gedonderd en over dat soort hangbruggen moeten wij dus lopen.

De elektriciteit valt hier zo'n 3 keer per dag uit, soms zelfs 10 uur lang. Als je dus naar de wc moet als het donker is moet je dus maar hopen dat je licht hebt.

Terug in lukla hadden we een groep locals en 3 zwitsers in het guesthouse ontmoet die zojuist een rescue cursus hadden afgerond en dit te vieren hadden. Zelf hadfen we ook te vieren dat we alles gehaald hadden, dus eerst kwam de chocolade taart tevoorschijn en veel bier en whisky. Werd een top feestje!

De volgende ochtend weer om 6 uur eruit en op een koud vliegveld staan wachten en wachten en wachten. Er waren wolken in kathmandu dus we moesten wachten tot die weg waren. Op een gegeven moment ging de deur open naar het vliegveld zodat we in de zon konden wachten, wat wel wat aangenamer was. Tegen lunchtijd gingen mensen van get vliegveld af want ja je moet toch ook eten en het hek stond gewoon open. De wolken in kathmandu trokken weg maar toen was er weer wind in lukla. Het werd dus een extra overnachting in hier want 6000 dollar neerleggen voor een helikoptervlucht was me toch net iets te veel.
Het probleem was alleen dat mijn cash begon op te raken en als je geld op wil nemen kost je dat 5 % extra en gedoe met paspoort en formulieren. Maar ja het moest maar. 's Avonds weer een biertje gefaan met de mensen die ook niet weg konden.

De volgende dag hebben we het weer opnieuw geprobeerd, eerst bagagr inchecken, terug naar het guesthouse om te ontbijten en dan zelf inchecken. Je hoeft dan niet eens je paspoort te laten zien, ze vragen alleen uit welk land je komt en schrijven dat op een a-4 tje. Dit keer lukte het gelukkig wel. Eenmaal in het vliegtuig begon de tourguide te bidden en het boeddhist bidden klinkt als ooh mammie bring me home. En dan denk je in zo een vliegtuig echt oh jee als we het maar overleven.

Terug in kathmandu als eerste een douche genomen en toen met Aby en James (haar man) wat sightseeing gedaan bij de durban squares en 's avonds met ze gegeten. Er was hier ook een bedelaar die 10 minuten aan mij broek bleef hangen en toen naar het volgende slachtoffer ging.

De volgende dag naar de bekende crematie plaats geweesr en naar de andere durban squares. Heb ook een tour geregeld naar chitwan nationaal park.

Wat wel grappig is is dat de locals hier met 23 graden met dikke jassen en sjaals lopen. Wat zullen die doen als het echt koud wordt? 's Avonds en 's ochtends had ik om eerlijk te zijn nog wel een trui nodig.
De volgende ochtend na 7 uur in de bus te hebben gezeten voor 150 km kwam ik aan in chitwan. Deze tour was samen met een stel uit Singapore. We zijn met de tourguide sightseeing vgaan doen in de jungle. We hebben veel oliefanten gezien. 's Avonds zijn we naar een traditionele dansshow gegaan en daarna ben ik een biertje gaan drinken met de tourguide. We zagen de terugweg een slapende olifant. De wifi in het hotel werkt niet vanwege de kou, jaja. We gebruikten dus die van de buren.
De volgende ochtend een elephant riding gedaan (geweldig) en in de middag een jeep safari gedaan. Ik heb hier veel reeën, eenhoorns, krokodillen en wilde varkens gezien. Ook gras van 7 meter hoog gezien, ze mogen wel is grasmaaien haha. Onderweg naar een crocodile breeding place geweest..'s Avonds weer een biertje gedaan met de tourguide.
De volgende ochtend heb ik elephant washing gedaan. Je gaat dan op de rug van een olifant zitten en die gaat dan het water in en spuit met zijn slurf water over je heen. Echt cool! Daarna tussen de krokodillen gaan kanoën en toen een jungle walk gedaan. We werden nog bijna aangevallen door een jonge olifant. Geen tijgers gezien helaas maar die kans is dan ook heel klein.
's Avonds een cocktail gedronken met de tourguide en de volgende ochtend vroeg weer vertrokken. Dit keer naar pokhara.

In pokhara aangekomen wat sightseeing gedaan en toen ontmoette ik een andere nederlander die nu in België woont. Ze had met twee Fransen afgesproken in een café en vroeg of ik ook mee ging. Daar dus wat gegeten en gedronken.
De volgende dag vroeg op om de sunrise bij de annapurna range te zien samen met een vrouw uit het hotel. Heel mooi! Daarna ben ik gaan paragliden met een hele mooie omgeving. In de middag heb ik een berg beklommen. Eerst met een kano naar de overkant en dan een uur klimmen. Op de top kwam ik dezelfde mensen als tijdens het paragliden weer tegen.

De volgende ochtend weer terug naar kathmandu met de roller coaster bus. Een bus voor ons lag op zijn kant. In de bus kwam ik dezelfde mensen uit het cafe van twee dagen ervoor tegen en onderweg tijdens de lunch ook het stel uit Singapore.

In kathmandu aangekomen had ik afgesproken met Ram, de tourguide uit chitwan. We hebben toen dal bhat gegeten en hij heeft me geleerd hoe dit te etrn (met je handen). De volgende dag hebben we nog wat rondgelopen in kathmandu en 's avonds weer dal bhat gegeten. Dit was mijn kerstdiner.
's Avonds ging mijn vlucht en na een overstap op kuala lumpur kwam ik de volgende ochtend aan in Bangkok. Overdag wat uitgerust dat ik die nacht weinig slasp had en 's avonds wat gaan eten op koh san road metmijn room mates. Daarna hebben we Dr. Fish gedaan, gek gevoel is dat, die beesten aan je voeten.

De volgende dag wat sightseeing gedaan in Bangkok en mijn jassen terug naar Nederland gestuurd. Om 16.30 zouden we opgepikt worden voor de bus. Om 20.00 gingen we eindelijk is rijden. Midden in de nacht was er een stop om te eten. Om 6 uur moesten we de bus uit en toen 3 uur op de volgende gewacht die ons heeft afgezet op de plek waar de boot naar koh phangan was.

Hier in koh phangan heb ik vooral uitgerust op het strand en ben2 keer wezen stappen, waarvan 1 keer met de full moon party tijdens oud en nieuw was. Geweldig feest op het strandd en toen ik terug kwam was het al licht buiten.
Ben hier ook een berg opgeklommen voor een uitzicht punt over het eiland.

Morgenochtend vertrek ik met de boot naar koh toa en ga daar een duik cursus doen.

Kusjes Amanda

  • 03 Januari 2014 - 19:38

    Ingrid:

    Hoi Amanda, wat een belevenissen zeg. Leuk verslag en zo te lezen geniet je nog elke dag van je reis. Nog veel plezier.

    Groetjes,
    Ingrid

  • 03 Januari 2014 - 22:37

    Gerda Tulp:

    Hoi Amanda
    Altijd weer leuk om jou verslag te lezen jeetje, je maakt veel mee op reis leuk hoor!! had verwacht je weer snel te ontmoeten in het zwembad maar je hebt het prima naar je zin zo te lezen.
    Nou Amanda voor dat ik het vergeet, een heel gelukkig nieuwjaar en pas goed op jezelf.
    Groeten GerdaTulp, (zwemploeg van dinsdag)

  • 06 Januari 2014 - 14:59

    Cora:

    Hey Amanda,

    Wat een verhaal weer zeg, ben er maar even goed voor gaan zitten.Leuk om te lezen allemaal.
    Succes met je duikcursus en veel plezier.
    xxx mama

  • 08 Januari 2014 - 17:57

    Gert:

    hoi Amanda, sorry dat ik pas na 5 dagen reageer, maar ik heb eerst het hele verhaal gelezen.
    Wat een fantastisch avontuur weer vooral die annapurna trekking.
    Sherpa porters is wel een luxe zeg dat zouden ze in de Alpen ook moeten invoeren.
    en gefeliciteerd met je duikbrevet.
    Groetje Gert


  • 11 Januari 2014 - 16:50

    Carol:

    Hoi Amanda, nog de beste wensen wereldreiziger. Mooie verhalen en fotos op facebook. veel reisplezier en mooie avonturen gewenst. groetjes vanuit nederland namens de stapgroep

  • 16 Januari 2014 - 22:31

    Joeri:

    Je hebt weer een hoop meegemaakt! Leuk om te lezen Amanda! Ik wens je voor 2014 vele veilige reiskilometers toe. Geniet er van!

    Ga je nog naar Cambodia?

  • 24 Januari 2014 - 16:25

    Opa En Oma:

    Lieve Amanda,

    Eindelijk een berichtje van oma, ja ik heb het druk want ik ben niet meer zo vlug.Maar we genieten van je reisverslagen.Je beleeft wel veel. Nu ook in Thailand.Het eten is daar zeker wel lekker.Wij hebben volop genoten van de oliebollen en boerenkool met worst.
    We kregen een foto van je vader waarop je een tijgertje speent. Je durft wel zeg.
    Als je naar Gert-Jan gaat doe hem vooral de groeten, en een dikke zoen van mij.
    Ik hoop dat je nog veel moois ziet.
    Pas goed op jezelf.

    Een dikke pakkerd van opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Ko Pha-Ngan

Amanda

Actief sinds 03 Aug. 2013
Verslag gelezen: 550
Totaal aantal bezoekers 12161

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2013 - 30 November -0001

Backpacken Azië & Australië

Landen bezocht: