Cambodja en Laos - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Amanda Eveleens - WaarBenJij.nu Cambodja en Laos - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Amanda Eveleens - WaarBenJij.nu

Cambodja en Laos

Blijf op de hoogte en volg Amanda

22 Juni 2014 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Hi allemaal,

Mijn vorige reisverslag was de dag dat ik aangekomen ben in Phnom Penh. Hier heb ik een aantal tempels bezocht en ben hier uit geweest. Ik heb hier ook een night market bezocht enheb een boot tour gedaan om de stad vanaf het water te zien.
Ik ben hier ook naar de Killing fields en de gevangenis geweest wat erg indrukwekkend was. Van 1975 tot 1980 was Cambodja onder leiding van Pol Pot en 1/4 van de bevolking werd hier dood gemarteld, ook kinderen en baby's. Ik werd hier dus even niet goed. Zo staat er hier een boom genaamd de killimg tree en mensen werden daar tegen aan gesmeten tot ze dood waren. Bah!

Hierna ben ik naar Sinhoukville gegaan waar ik bij aankomst een tour achterop de motorbike heb gedaan en alle stranden hier heb gezien. 's Avonds heb ik op het dakterras van het hostel gegeten waar een hele mooie zonsondergang was. De volgende dag heb ik een boot tour gedaan. De boot zat vol met kostende Chinezen. We zijn eerst ergens gestopt om te snorkelen maar ik heb hier helemaal geen vis gezien. Daarna zijn we naar Koh rong gegaan waar we een lunch kregen. Daarna zijn we naar een ander Koh rong eiland gegaan waar we wat gedronken hebben en toen weer terug naar het vaste land, waar ik 's Avonds met een andere Nederlandse die ik pbij deze tour ontmoet had nog een cocktail heb gedronken op het strand.
De volgende dag ben ik naar een nationaal park geweest met allemaal mangroven en we zijn ook nog naar een uitkijktoren geweest. Daarna ben ik nog naar een waterval geweest. 's Avonds ben ik nog wat gaan drinken met iemand uit het hostel.

De volgende dag ben ik naar Kampot gegaan. Dit was niet zo ver van Sinhoukville dus in de middg heb ik nog een grot bezocht en wat tempels bezocht.
De volgende dag heb ik een tour gedaan naar het Bokor Nationaal park. Hier was een heel erg mooi uitzicht! We hebben hier tempels bezocht, een kerk bezocht en we hebben hier een plaats waar de koning gewoond heeft bezocht, wat erg klein was.
Na de lunch hebben we een waterval bezocht en daarna hebben we een sunset cruise gedaan. Uitzicht was erg mooi maar de cruise stopte al voor de sunset. 's Avonds heb ik mee gedaan aan een quiz night in het hostel. We hadden gewonnen en kregen een gratis berr tower! Daarna nog ff de stad in geweest maar we zaten met zijn vieren in de kroeg, haha.
De volgende dag ben ik naar het strand in Kep gegaan, naar de hidden lake en naar de pepervelden. Erg mooi allemaal!
De volgende dag heb ik rock climbing gedaan. Eerst zijn we ergens omhoog geklommen waar het nkg niet zo lastig was als een soort warming up. Daarna zijn we echt gaan klimmen en de routes werden steeds lastiger. De eerste lukte wel, na een hele tijd maar de tweede en derde waren toch echt te lastig voor mij. Maar gelukkig was ik daar niet de enige in. Daarna hebben we caving gedaan. We zijn toen in de grot geweest en met een via verratta rond geklommen. Erg leuk om dit te doen!

De volgende dag ben ik naar battambang gegaan. Deze rit duurde de hele dag. De volgende dag heb ik een tuctuc tour gedaan. Eerst ben ik naar een bamboo train geweest. Je zit dan op een vlak met bamboe boven een rails en een moter erop. Aan de andere kant was een brick factory en allemaal mensen die je van alles proberen te verkopen.
Daarna ben ik naar een lokaal huis gegaan dat op palen stond. Dat gebeurt hier vaker want in het regenseizoen schijnt dat nodig te zijn omdat het snders onder water staat.
Daarna heb ik een fishing village gezien vsn een afstand. Vervolgens ben ik naar een fruit farm gegaan waar we drinken op hadden om te proeven. Dit was uiteraard gemaakt met het fruit uit deze farm. We kregen eenglas wijn, een ginger drankje en nog een fruit drankje. Daarna heb ik een tempel bezocht met een lange trap. Daarna een andere tempel boven op een heuvel. Maar de tuctuc kon hier niet omhoog dus moest er een motorbike komen. Het uitzicht hier boven was weer erg mooi!
Ten slotte ben ik naar een bat cave geweest waar de bats allemaal uit kwamen vliegen, met heel veel tegelijk.

Ik heb hier dus alles in een dag bezocht en de volgende dagben ik met de boot naar Siem Reap gegaan, wwat bekend is vanwege de temples of ankor.Hier ben ik drie dagen geweest. Een tuctuc heeft me hier rond gereden. Erg mooi om dit allemaal te zien. Het enige wat irritant was, waren ae mensen die de hele tijd naar je schreeuwen om je wat te verkopen of voor een donatie vragen. Wat hier grappig is, is dat de wortels hier omhoog groeien. Ook heb ik hier nog een waterval gezien.
Ook ben ik hier nog uit geweest en heb de zonsopgang gezien bij de temples of ankor. De laatste dag was ik vrij vroeg terug dus heb ik hierna nog een Floating village bezocht. Alles was hier op het water, zelfs een school. Hier heb ik ook krokodil gegeten.

Daarna ben ik naar laos gegaan. We zaten met een groep in een minivan en daarna moesten we allemaal een boot op. Niemand wist wat er nou ging gebeuren, want de helft van ons moest de andere kant op. Maar we staken de rivier over en daarna zijn we opgesplitst. We gingen toen met een minivan naar de grens. Hier visum gekocht en toen met de bus naar 4000 islands. Vanaf hier de boot naar Don Det.
Hier heb ik de volgende dag een kayak tour gedaan. We zijn hier gestopt om ergens dolfijnen te zien, maar die hadden er die dag geen zin in. Daarna gestopt voor een bbq en toen naar een waterval geweest, wat erg mooi was! We zijn toen weer terug gekayakt naar Don Det.

De volgende dag ben ik naar Pakse gegaan. Hier is een mooie motorbike route over het Bolaven plateau. Dit ben ik samen met twee jongens uit het hostel gaan doen.
De volgende ochtend zijn we begonnen. We hebben onderweg eerst een smid gezien en daarna twee watervallen. Het was wel lekker om weer id zelf te rijden ipv in een bus te zitten.
Die nacht hebben we in een tent geslapen. De volgende dag hebben we in de buurt twee watervallen bezocht en toen besloten om weer op dezelfde plek te slapen omdat het te laat was om nog verder te gaan.
Dr volgende dag zijn we naar een andere plek gereden. Dit guesthouse had een douche die bestond uit een bak met goor water waar de torren en muggen in rondzwemmen.
De volgende ochtend hebben we vlakbij het guesthouse twee watervallen bezocht. Bij een ervan was de weg ernaartoe heel erg lastig, maar ik heb het gered. De weg terug naar Pakse hebben we nog twee watervallen bezocht, waarvan een de hoogste van laos is. Ook hebben we onderweg nog gestopt voor lao koffie. De tour was hartstikke mooi!

De volgende dag ben ik naar tha kek gegaan, met een bus die aan elkaar zat met plakband. Hier heb ik ook weer een motorbike route gedaan.
De eerste dag heb ik onderweg een paar grotten bezocht. Ook dacht ik nog ergens verdwaald te zijn maar 's avonds kreeg ik te horen dat ze een plaats hadden verplaatst, dus de kaart was niet meer goed. De omgeving hier is erg mooi! Onderweg in een guesthouse geslapen.
De volgende dag begon met een hele moeilijke blubberweg , waar ik ook steeds vast kwam te zitten. Gelukkig hielpen mensen me om er weer uit te komen. Daarna nog een stuk verder gereden en weer onderweg in een guesthouse geslapen.
De volgende ochtend ben ik naar Konglor cave gevaan. Deze is 7 km lang. Ik ben hier met een longtailboot rondgevaren. Onderweg moesten we nog uitspappen want er was een stroming waar de boot lastig overheen kwam, dus dit stuk moesten we lopen.

De volgende dag ben ik naar Vientiane gegaan. Ik ben hier naar een night market geweest en heb 's avond pool gespeelt in het hostel.

De volgende dag ben ik naar Vang vieng gegaan, wat bekend is om het tuben, wat ik hier uiteraard ook gedaan heb. Dit betekent dat je in een band gaat zitten in een rivier en dan naar beneden stroomt. Maar in werkelijkheid zit je in totaal 20 minuten in het water en verder inde bars aan het water.
Hartstikke leuk om dit te doen!
Ook ben ik een dag met een zip lining tour mee geweest. We zijn naar de zip lines gegaan. We hebben hier dus een hoop getokkeld, echt heel vet! Ook hebben we tussendoor nog een grot bezocht. Aan het einde zijn we een soort vsn abseilend naar beneden gegaan, maar dan zomder iets waar je je af kan zetten. Ten slotte in het water van de blue lagoon gezwommen, waar een swing het water in was en een boom waar he van af kan springen het water in, wat ik natuurlijk ook gedaan heb.
Ook heb ik hier nog een andere tour gedaan, waarbij we eerst een local village hebben bezocht en daarna zijn gaan tuben in een grot, zonder kroegen deze keer. Daarna zijn we gaan kayakken in een rivier.

Daarna ben ik naar Luang prabang gegaan. Onderweg heb ik twee jongens uit Frankrijk en Vietnam ontmoet met wie ik naar een guesthouse ben gaan zoeken. Daarna hebben we uit een dichte gaatjes pan gegeten, hetzelfde als in Thailand, met een soort van hotpot en bbq. Daarna wat gedronken in een bar en om 22.30 werden we weg gestuurd want het ging sluiten.
De volgende dag hebben we tempels bezocht, een museum bezocht en naar een night market geweest.
De volgende ochtend vroeg opgestaan om monikken te zien die door de stad lopen. Daarma een fiets gehuurd en naar een handicraft village gegaan, waar ze weven en papier maken. Ook weer tempels bezocht, waarbij we ook een steile heuvel op moesten fietsen.
De volgende dag zijn we naar Tat Kung Si waterval geweest, wat erg mooi was ! Hier hebben we in gezwommen en weer van een boom af gesprongen. Ook was hier een soort van trekking en boven zijn we met een bambooraft naar een plek gepeddeld waar de spring is, waar de waterval begint.

De volgende dag zijn we met de slow boat over de meking river naar pak beng gegaan en de dag daarna naar huay xai. Leuk om met de boot te reizen! Nu ben ik in huay xai waar ik morgen de gibbon experience ga doen.

En hoe is het nu in Nederland?

Groetjes amanda


  • 22 Juni 2014 - 08:14

    Rian, Lianne En Noé:

    Hoi Amanda!

    Wat leuk allemaal. Veel plezier de komende tijd!

    Groetjes uit Olst

  • 22 Juni 2014 - 08:56

    Renate:

    Heerlijk om allemaal te lezen. Ik ben weer even terug in azie!! Wanneer ga je naar Australië? X je zus

  • 22 Juni 2014 - 11:25

    Cora:

    Hey Amanda.

    Leuk allemaal weer. Je hebt weer veel gedaan.Veel plezier met de gibbon experience.

    xxx Mama en Papa..

  • 23 Juni 2014 - 17:39

    Opa En Oma:

    Lieve Amanda,

    Ik heb je reisverhalen weer gelezen.Je beleeft wel veel.Ik zal ze bewaren dan kan je er later een boek over schrijven.We hebben hier ook leuke dingen beleefd.Ingrid is getrouwd in een mooi kasteeltje.Het was een bijzondere ervaring.Erg mooi alleen het regende nogal.Maar al wat we gegeten hebben was bijzonder lekker. En we hadden de hele dag de tijd om te snaaien, dus 10 pond gegroeid.Met opa en mijzelf gaan we er niet op vooruit. Het lopen wordt steeds moeilijker maar we blijven in beweging.
    Rian en Lianne hebben een baby. Een schatje, ze zijn er erg blij mee. Nog een klein jaartje en dan zien we je weer terug.
    I hope so.
    Amanda veel liefs en blijf gezond.

    Opa en Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Ban Houayxai-Noy

Amanda

Actief sinds 03 Aug. 2013
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 12167

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2013 - 30 November -0001

Backpacken Azië & Australië

Landen bezocht: