tibet en aankomst nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Amanda Eveleens - WaarBenJij.nu tibet en aankomst nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Amanda Eveleens - WaarBenJij.nu

tibet en aankomst nepal

Blijf op de hoogte en volg Amanda

02 December 2013 | Nepal, Kathmandu

Hi allemaal,

Wat was het geweldig in tibet! Bij mijn vorige bericht had ik over de dag van de aankomst vertelt. De volgende dag zijn we naar potala palace geweest. Heel indrukwekkend om dit te zien. Alles heeft een kleuren een betekenis. De mensen bidden met zogenaamde prayer wheels. Dit zijn rolletjes waar een tekst in het Sanskriet op staat geschreven waar ze dan aan draaien (en soms tegelijkertijd aan het bellen zijn haha). We zijn hier de trap op gelopen wat op deze hoogte al een uitdaging is voor de eerste dag.
Die middag zijn we naar een ander klooster gegaan, maar om eerlijk te zijn weet ik er de naam niet meer van. Hier wordt ook veel gebeden. Lastig te omschrijven hoe, maar het ziet er een beetje uit als hoofd schouders knieën tteen en dan gaan ze op een kleed op de grond liggen en maken een zwembeweging. Dan gaan ze weer staan en doen het opnieuw. Als je dit de hele dag doet heb je dus wel een goede conditie nodig.
Als je om een klooster of tempel heen loopt moet dat altijd met de klok mee want dat brengt geluk.
De volgende dag zijn we een uur rijden vanaf lhasa weer naar een klooster gegaan. Hier zagen we de monikken chanten, heel indrukwekkend. Dit is een soort van neuriën in het Sanskriet. Die middag zijn we wat door de stad gaan lopen.

De volgende dag hebben we 7 uur in de auto gezeyen naar Shigatse. Onderweg zijn er allemaal snelheidscontroles. Bij een controle punt haal je een kaartje op waar een tijd op staat en die lever je verderop weer in. Je kunt je snelheid dus corrigeren door ergens stil te gaan staan.
De volgende ochtend hebben we weer een klooster bezocht en toen gingen we weer 5 uur rijden. Onze lunch was pas om half 3 vanwege de speed limit. Tijdens zonsondergang kwamen we aan in old tingri, vanwaar we de mt everest konden zien. Geweldig!
's Avonds hebben we bij een Tibetaanse familie gegeten en hebben we ook een tlurguide en driver van iemand anders ontmoet. Ik dacht ik neem 1 biertje want als je te veel drinkt krijg je misschien hoogteziekte. Toen was ik even vergeten dat ze alles steeds bijvullen. Dat heb ik maar afgeslagen en dan proberen ze het 5 minuten later weer.

De volgende dag 3 uur lang gereden naar een grensstad met Nepal. Dit was een stuk naar beneden dus we zagen eindelijk weer groen landschap.Hier wat rondgelopen en 's avonds wezen stappen met Pablo en Mariana (het stel uit Chilli) en de tourguide en driver die we de vorige dag ook hadden ontmoet. Was hartstikke gezellig en eindelijk weer wat westerse muziek gehoord. En gangman style kwam ook steeds voorbij maar die gaat hier niethhelemaal hetzelfde als bij ons.
Ook hier werd mijn glas weer steeds bijgevuld en er werd me dus uitgelegd waarom. De mensen hier zijn boedhisten en ze geloven in hergeboorte. Het bijvullen van het glas en het feit dat die nooit leeg mag zijn staat voor hergeboorte. Dat het slecht is voor je lichaam maakt niet uit want je ziel en dat je hergeboren wordt is belangrijk en je lichaam niet. En dit was echt serieus.

Ik vond het hier echt geweldig! Hele vriendelijke mensen. In tegensteling totvchina en nepal ( tot nu toe dan) heb ik hier niet het gevoel dat de mensen me als een wandelende atm zien omdat ik westers ben. Ze zitten me wel steeds aan te staren, dat is wat als je voor het eerst in je leven iemand met blond haar (of geel zoals ze het hier noemen) en blauwe ogen ziet. De volgende ochtend werd ik naar de grens gebracht. De rest van de groep ging terug naar lhasa. Misschien ontmoeten we elkaar nog in Maleisië, waar Peter woont.

In nepal gelijk naar een tour gezocht voor een trekking naar het ebc. Een man uit Nederland in dit guesthouse raadde me een tour agency aan waar hij zelf veel tours mee heeft gedaan. Deze travel agency heeft ook met Chris Zegers een trekking gedaan. De volgende dag naar monkey temple geweest waar het boedhisme en hindoeïsme naast elkaar leven.
Morgen begint de trekking. Hoop dat ik dan wat beter ben dan vandaag want dnk dat ik wat verkeerds heb gegeten.

Xxx amanda

  • 02 December 2013 - 10:16

    Gert:

    wat fantastisch om dat allemaal te doen.

  • 02 December 2013 - 10:26

    Dominique:

    Jeetje Amanda wat een belevenissen weer. En die snelheidscontrole haha.. mooi systeem. Goed dat je het ook allemaal opschrijft, het is bijna te veel om te onthouden. Nou meis, hoop dat je beetje opgeknapt bent voor de trekking. Groetjes..

  • 02 December 2013 - 11:35

    Ingrid:

    Hoi Amanda,

    wat heb je al veel gedaan zeg in die paar weken. Zo te lezen heb je het nog steeds naar je zin. Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag. Nog veel plezier!

  • 02 December 2013 - 11:46

    Cora:

    Hey Amanda,

    Je hebt weer veel beleefd hoor,wat leuk allemaal weer.
    Hoop ook dat je je weer beter voelt, Wat eet je daar allemaal eigenlijk? Yak?
    Heel veel plezier
    xxx

  • 02 December 2013 - 12:13

    Raymond:

    Mooi reisverslag wederom! :)

  • 02 December 2013 - 18:36

    Renate:

    Haha, ben je ook aangevallen door een van de apen??

  • 08 December 2013 - 13:59

    Floortje:

    Leuk om je verhalen over China en Tibet te lezen! Krijg er wel veel heimwee van toen ik er met Renaat en Monique was ;). Je maakt echt een gave reis! Veel plezier nog :D.

  • 18 December 2013 - 22:01

    Loes:

    Hoi Amanda, heb net deze site van je moeder gekregen. Ga je verhalen binnenkort lezen.Begrijp dat je het erg naar je zin hebt. Geniet nog even door en fijne kerstdagen in verweggiestan.
    Groetjes loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Amanda

Actief sinds 03 Aug. 2013
Verslag gelezen: 509
Totaal aantal bezoekers 12176

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2013 - 30 November -0001

Backpacken Azië & Australië

Landen bezocht: