thailand en Maleisië - Reisverslag uit Gua Musang, Maleisië van Amanda Eveleens - WaarBenJij.nu thailand en Maleisië - Reisverslag uit Gua Musang, Maleisië van Amanda Eveleens - WaarBenJij.nu

thailand en Maleisië

Blijf op de hoogte en volg Amanda

26 Januari 2014 | Maleisië, Gua Musang

Hallo allemaal,

Het werd weer eens tijd voor een nieuw reisverslag. Mijn vorige reisverslag was vanaf mijn laatste dag koh pangang. De dag ernaar ben ik met de boot naar het eiland koh toa gegaan. Hier heb ik een duik cursus gedaan. Zeker een aanrader.

Ik begon met de open water course. De eerste dag was er een introductie, laten ze films zien en je krijgt theorie. Minpuntje was dat we ook huiswerk kregen, maar gelukkig wel het makkelijkste huiswerk ooit. De volgende dag werd er eerst getest of iedereen wel kan zwemmen. We moesten eerst een paar meter zwemmen en toen 10 minuten blijven drijven. Het water is zo zout dat je automatisch blijft drijven. Daarna zijn we in het water allemaal skills gaan trainen op ongeveer 3 meter diepte. Dit om te weten wat je moet doen als er wat gebeurd.
Zo kan je dus onder water je masker leeg laten lopen als hij volgelopen is met water. Ook hebben we geoefend wat te doen als je zuurstof op is. Eigenlijk zouden we dexe skills in een zwembad moeten trainen maar omdat het daar te druk was gingen we de zee in. In totaal 26 skills als ik het me goed herinner.
Die middag kregen we weer theorie en huiswerk.

De volgende dag was het examen, maar zonder te leren slaagt iedereen. Als je een beetje oplet als ze de films laten zien is dat genoeg.
Die middag gingen we de boot op voor onze eerste duik. Edrst met een sloep naar dieper water en dan overstappen op de duikboot waar ook mensen op wonen. We moesten ook alles zelf klaarzetten wat in het begin niet makkelijk is.
Onder water was het hartstikke mooi! Heel veel koraal en kleurrijke visjes. echt een geweldige kick om onder water te zijn en het gevoel van gewichtloosheid te hebben. We zijn de eerste duik 10 meter diep gegaan. Terug op de boot hebben we de duikflessen verwisseld en na een pauze op voor de tweede duik. Dit was 12 meter diep.

De volgende ochtend er weer vroeg uit voor twee duiks. De eerste was 18 meter diep, het maximum wat je mag duiken met de open water course. De tweede duik was 14 meter diep. Ook werden er deze dag allemaal filpjes gemaakt die ze die avond lieten zien op een scherm. We konden ook nog de dvd kopen voor 2500 baht maar dat werd me toch ff te gek.

Duiken werkt verslavend want ik ben de volgende dag aan mijn advanced course begonnen. Hiermer mag je 30 meter diep duiken. Dit keer gelukkig geen huiswerk of examens. We kregen in de ochtend nog wel wat uitleg over navigatie duiken.
Die middag zijn we weer de boot op gegaan voor twee duiks. De eerste was om je drijfvermogen te testen en de tweede was de navigatie duik
Snap nog steeds niet hoe we hiervoor geslaagd zijn. ;)
Die avond hadden we een nachtduik. We kregen dus een zaklamp mee anders zie je niks. We zagen een sleeeping turtle onder een rots. Deze duik vond ik zelf wel spannend omdat het zo donker is.

De volgende ochtend hebben we 29 meter diep gedoken. Dit vond ik zelf de mooiste duik. We zagen zo veel vis en ook een hele grote schol vissen. Na een pauze op de boot hebben we een wrak duik gedaan. We zijn niet binnen geweest want dat schijnt gevaarlijk te zijn.
Dit keer waren er ook foto's gemaakt en we konden ze nu kopen voor 300 baht. Ben dus blij dat ik de dvd niet gekocht heb. Dit was dan geen dvd maar gewoon foto's die on line werden gezet, maar nu heb ik ze ook.

Die avond zijn we gaan stappen om te vieren dat we onze advanced course gehaald hebben. Eerst in de stad en later op het strand. Was weer gezellig!
De volgende dag ben ik met een taxiboot naar een heel klein eiland geweest en daar een view point beklommen. Geweldig uitzicht!

De volgende dag ben ik vertrokken naar koh phi phi. 's Ochtends om 9 uur begon de boot trip en toen kreeg ik te horen dat dit 2 dagen duurt voordat ik er ben. Zullen ze okk niet ff vertellen als je je ticket koopt, maar goed. Na een paar uur op de boot en drie bussen kwam ik aan in Krabi. Hier 's avonds nog voor een plek om te slapen moeten zoeken.
De volgende ochtend om 9 uur kon ik dan eindelijk naar koh phi phi met de boot. Je moet hier betalen om het eiland op te mogen zodat ze het schoon kunnen houden. Haha.
Auto's zijn op dit eiland niet toegestaan dus je wordt steeds geterroriseerd door locals op de fiets, het lijkt Amsterdam wel, haha. Als ze er langs willen roepen ze phi phi, zullen ze naar de wc moeten?

Op dit eiland aangekomen ben ik een view point beklommen en als je bijna boven ben kom je erachter dat je moet betalen om er te komen, ook weer om het schoon te houden. Als er nou geen rotzooi lag zou ik dat wel geloven. Maar wel weer een erg mooi uitzicht!
Die avond met een paar room mates wezen stappen op een strandfeest en voordat ik het wist kwam de zon alweer op. Geweldig uitgaan hier!

De volgende dag heb ik een snorkling tour gedaan. Dit begon bij monkey beach, toen bij twee plekken gestopt om te snorkelen wat weer hartstikke mooi was en we zijn ook nog naar het strand geweest waar de film the beach is opgenomen. Ook hier weer gesmokkeld.
Als laatste hebben we de sunset gezien vanaf de boot, heel mooi.

Een koppel uit Canada die ook mee was met deze tour vroeg of ik met ze mee wilde naar long beach, om daar in het donker te zwemmen. Ze hadden gehoord dat er dan lichtgevend plankton is, maar dit hadden we niet gezien. Daarna hadden ze me mee uit eten genomen.

De volgende dag heb ik twee fun dives gedaan. Hier ook weer heel mooi. De tweede duik was naast een rots, grappig om dit ook is vanonder water te zien.

De volgende dag weer met de boot naar het vaste land vertrokken en de nachtbus genomen naar Bangkok. De volgende ochtend wat uitgerust, 's middags tempels bezocht en 's avonds wezen stappen. Eerst een straat naast koh san road, waar je ook locals tegen komt en toen op koh san road zelf. Wat ik ook wel grappig vind is dat de supermarkten hier een flessenopener bij de kassa hebben liggen, zodat ze je bierfles meteen kunnen openen.
Na twwe uur slaap ben ik de volgende ochtend naar de floating market geweest, waar ik ook nog met een slang op de foto ben geweest. Daarna naarveen elephant place geweest om olifant te rijden. Dit keer ook voorin gezeten. Vervolgens naar een tijger place geweest. Hier heb ik een jonge tijger de fles gegeven, wat een schatje. Ik heb hier ook een grote tijger gevoerd, maar dit moest wel vanuit een kooi.
Daarna naar de dierentuin geweest. Hier heb ik een show gezien dat iemand zijn hoofd in de bek van een krokodil steekt.

De volgende dag ben ik met een bootje rondgevaren samen met Klara uit België. Onderweg weer tempels bezocht. Weer de hele dag Nederlands gepraat, dat was lang geleden. Na afloop kwamen we Roel, een andere Nederlander tegen die onderweg was naar een groep met wie hij uit eten zou gaan. Hij vroeg ons mee. We zijn met de tuktuk naar de plek gegaan waar zehhadden afgesproken. De versnellingspook zat tussen de benen van de bestuurder. Daarna met de hele groep met de boot naarcde plek gegaan waar weczijn gaan eten. Dit was bijna op dezelfde plek als waar we Roel zijn tegen gekomen.
Na het eten zijn we een cocktail gaan drinken op een rooftop bar. Was uiteraard weer gezellig! En mijn cocktail hier was goedkoper dan het water dat ze er ook verkopen.

De volgende ochtend vroeg ging mijn vliegtuig naar kuala lumpur waar ik nu al een paar dagen ben. De eerste dag ben ik gaan eten met Peter wie ik in Tibet ontmoet had. Hier heb ik de twin towers bezocht en hier was ook een hele mooie fontein show. Ook ben ik naar de batu caves geweest en naarcde grootste shoppingmall van Azië. Er zijn hier heel veel wolkenkrabbers en grote winkelcentra. Ik heb hier ook een pub crawl gedaan, heel leuk uitgaan hier. Bij de batu caves ben ik drie Duitsers tegen gekomen en na de pub crawl kwam ik ze weer tegen en ze vroegen mij of ik met ze mee wil naar langkawi island. Ook heb ik hier nog wat gedronken met Mane en Pablo wie ik ook in tibet ontmoet heb.
De volgende dag ben ik met Peter naar crab island geweest. Altijd leuk om weer bij te praten. Hier heb ik uiteraard crab gegeten. Nadat ik deze reis met stokjes en met mijn handen heb gegeten, kan ik nu dus ook een hamer aan het rijtje toevoegen. Je hebt namelijk een hamer nodig om de buitenkant te breken.

Het eten hier is trouwens Chinees, nasi goreng, bami pangang, saté, kroepoek etc.

Vanavond vertrek ik naar Langkawi island.

Kusjes Amanda

  • 26 Januari 2014 - 09:39

    Ingrid:

    Hoi Amanda,

    weer een leuk verslag. Wat een hoop leuke dingen heb je al gedaan. Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag. Nog veel plezier.

    Groetjes,
    Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Gua Musang

Amanda

Actief sinds 03 Aug. 2013
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 12176

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2013 - 30 November -0001

Backpacken Azië & Australië

Landen bezocht: