Noord-Thailand en aankomst Australie - Reisverslag uit Cairns, Australië van Amanda Eveleens - WaarBenJij.nu Noord-Thailand en aankomst Australie - Reisverslag uit Cairns, Australië van Amanda Eveleens - WaarBenJij.nu

Noord-Thailand en aankomst Australie

Blijf op de hoogte en volg Amanda

13 Juli 2014 | Australië, Cairns

Hallo allemaal,

Bij mijn vorige reisverslag was ik gebleven bij de dag voordat ik de Gibbon Experience in Houay Xai (Laos) ging doen. Wat een geweldige ervaring was dit! Het was vrij prijzig, maar het was het zeker waard.
De eerste dag werden we een uur lang gereden naar de plek waar het begon. Het begon hier al meteen al tokkelend over een rivier heen. Daarna moesten we 1,5 uur lang omhoog lopen met ons harnas al aan, haha.
Toen begon het echte werk, de lange tokkel lijnen waarbij je niet het eind kan zien als je aan het begin staat. Wat ongelovelijk gaaf om dit te doen! Het begin en eindpunt was meestal omgeven door bos, maar tijdens het tokkelen hadden we iedere keer een mooi uitzicht. We hebben dus eigenlijk de hele dag rondgevlogen.
Daarna kwamen we aan in de boomhut, waar we die avond in geslapen hebben. We kregen hier ook van alles te eten en te drinken. De wc en douche was een open air wc / douche. Douchen met een mooi uitzicht, haha.
Nadat we aangekomen waren in de boomhut hebben we nog een rondje getokkeld. We komen al tokkelend in de boomhut aan en met een ander tokkel touw gaan we er weer uit. Leuke manier om in je slaapplaats aan te komen.
De volgende ochtend zijn we weer gaan tokkelen, eerst dezelfde ronde als de dag ervoor, daarna weer terug gegaan naar de treehouse, waar we ons ontbijt kregen en vervolgens weer verder getokkeld naar het eindpunt. De langste tokkelrail was 570 meter. Hierna kregen we onze lunch en daarna zijn we weer terug geagan naar Houay Xai.

Behalve 1 tempel (die ik natuurlijk ook bezocht heb) is er in Houay Xai zelf niet zo veel te beleven, dus ben ik de dag erna weer verder gegaan, de grens van Thailand over naar Chiang Rai. Dit was niet zo ver, dus de dag dat ik aangekomen ben heb ik nog wat rondgelopen in de stad en natuurlijk weer tempels bezocht, haha. 's Avonds ben ik hier uitgeweest en heb het WK gekeken en de volgende dag ben ik met een sightseeing tour meegegaan.
Deze tour begon met de White Temple, wat er mooi uitzag, maar ook een beetje apart want bij de ingang komen er allemaal kunst handen omhoog. Daarna zijn we naar the Black House gegaan. Dit huis zit helemaal vol met allemaal dieren kadavers, stoelen met hertengeweien als leuning, berenvellen als tafelkleed enzovoort. Hier woont een man, zijn vrouw en kinderen wonen in Bangkok, wat ik goed kan begrijpen. Ik zou er in ieder geval niet willen slapen.
Daarna zijn we naar een local village gegaan. Hier zie je de mensen in traditionele kleding en we hebben hier ook de long-neck Karen (zo heet deze stam) gezien. Long-neck houdt in dat ze een spiraal ketting om hebben die 4 kilo (of meer) weegt wat hun schouders naar beneden drukt zodat het lijkt alsof ze een lange nek hebben. Dit doen ze omdat ze het mooi vinden. Het duurt 4 uur om het eraf te halen, en dit doen ze 1 keer per jaar om het te wassen. Ze gingen hier ook voor ons dansen.
Vervolgens zijn we naar monkey cave gegaan, waar we de apen gevoerd hebben. Als je even niet oplet pikken ze alles uit je handen.
Daarna zijn we naar de golden triangle gegaan, wat een beetje vergelijkbaar is met ons drie landenpunt, maar dan met rivieren tussen de landen in. Zelf stonden we in Thailand, links voor ons lag Myammar en rechts voor ons Laos. Hier was ook weer een tempel, met gouden Boeddha's.
Als laatste zijn we naar een opium museum gegaan.

De volgende dag heb ik een trekking gedaan. Ik werd opgepikt met de scooter en eerst ging ik hier olifanten voeren met bananen en daarna zijn we de berg opgelopen, waar ik verschillende thee plantages en local villages heb gezien. Ook zijn we naar een waterval gegaan, wat mooi was. 's Avonds ben ik hier nog uitgeweest, was weer gezellig.

De volgende dag ben ik naar Pai gegaan, met een overstap in Chiang Mai. Hier ben ik weer met een sightseeing tour meegegaan. Eerst hebben we een tempel op een heuvel bezocht. Daarna hebben we een boomhut bezocht, waar je ook kan verblijven. Daarna zijn we naar de hotsprings gegaan, de warmste was 80 graden Celsius. Ik heb het zwemmen dus maar even over geslagen. Vervolgens zijn we naar de War bridge gegaan en daarna naar de canyons. Het was vrij gevaarlijk om hier overheen te lopen, omdat het smal is en er geen hek of iets dergelijk is, maar wel een heel mooi uitzicht. Daarna zijn we naar een aardbeien plek gegaan, waar ze aardbeien sorbet hadden, heerlijk! Daarna zijn we naar China town gegaan en als laatste naar een waterval, wat weer mooi was!
De volgende dag heb heb ik met dezelfde mensen als die ik tijdens deze tour ontmoet had een elephant bath gedaan. Eerst hadden we de olifanten gevoerd en daarna gingen we op de olifant zitten naar een river toe. Hier moesten we op de olifant gaan zitten, maar hier kregen we geen douche, maar werden we eraf gegooid door de olifant. Was vet! Daarna hebben we een bamboo raft gedaan, een man had ons hier over een river gepedelt met een bamboo raft, wat ook leuk was.
De dag erna heb ik een cave bezocht. Dit was weer met de scooter. Onderweg zijn we gestopt bij local villages. De grot had binnenin mooie figuren. Ik ben hier met een boot doorheen gevaren. De terugweg wilde de driver van de scooter dat ik ging rijden, het was een schakelbrommer en de weg was ook niet al te best, maar we hebben het overleeft, haha. Onderweg was er nog een mooi view point, want we gingen over een bergpas heen.

De dag erna ben ik gaan raften. Omdat er niet genoeg regen was, was het niet echt spectaculair, maar meer relaxent door een jungle heen roeien. We kwamen zelfs nog vast te zitten aan een rots, omdat het water te laag was.

De volgende dag ben ik naar Chiang Mai gegaan. Hier heb ik een kookcursus gedaan. Ik heb vijf Thaise gerechten gemaakt, die we zelf uit konden kiezen, namelijk red curry, tom yam soup, pad thai, cocunut chicken soup en banana in cocunut. Ik had dus wel genoeg gegeten, die dag. We gingen eerst naar de markt toe, om de ingredienten te halen en 's ochtends hadden we de eerste drie gerechten gemaakt en gegeten. In de pauze heb ik weer tempels bezocht, want ik had al gegeten, haha. 's Middags begonnen we met het maken van decoraties met komkommer, sla en tomaat en daarna hebben we de andere twee gerechten gemaakt.
's Avonds kwam ik Ying tegen, wie ik tijdens de tour in Pai ontmoet had. De dag erna hebben we rondgefietst door Chiang Mai en weer tempels bezocht.
De volgende dag ben ik met een Segway tour meegegaan, leuk om dit te doen! We hebben toen met de Segway allemaal tempels bezocht.
De laatste dag in Thailand heb ik een adventure tour gedaan. Dit bestond uit tokkelen en lopen over speciaal uitgezette stukken voor dit, zoals een wenteltrap stukken hout en een klimnet. Ook werden we tijdens het tokkelen een keer opgevangen in een web met touw. Aan het einde hadden we een vrije val van 40 meter. Vet!

Daarna ben ik naar het trein station gegaan en heb de nachttrein naar Bangkok genomen. Hier nog ergens wat gegeten met iemand die ik in de trein ontmoet had en vervolgens naar het vliegveld gegaan. Dit was het einde van deel 1 van mijn grote avontuur. Azie was echt hartstikke gaaf en ik wil er zeker nog een keer heen! Ik zal het missen, om elke dag rijst te eten en 5 mensen tegelijk op een brommer te zien, of even een massage laten doen, want het kost toch maar vier euro. Ik kom hier zeker nog een keer terug!

Ik had een nachtvlucht naar Sydney. Hier had ik een overstap van 14 uur, dus ben ik naar het Operah house geweest en de Harbour bridge. 's Avonds ben ik naar Cairns gevlogen. Ik heb hier niet zo heel veel gedaan, want na Azie is alles hier ongelovelijk duur, haha. Een tour kost in Azie ongeveer 20 euro, hier kost het ongeveer 150 euro.

Ik ben hier meegegaan met een pub crawl, wat gezellig was, maar een biertje kost soms 8 dollar, ik hoef niet de hele kroeg te kopen, haha. Ook ben ik hier naar de Botanic Garden geweest, wat mooi was.

Ik ben hier nu op zoek naar werk, om alles te kunnen bekostigen. Als iemand dus iets weet in Queensland (ik ben nu in Cairns) laat het me dan weten. Ik wil hier van alles tijdelijk doen, zolang het maar niet het schoonmaken van andermans wc's is. Ik heb een trauma aan wc's opgelopen in Azie, haha. Ik ben hier nu druk met soliciteren.

En hoe is het in Nederland? Iedereen depri na het verliezen van de world cup?

Kusjes Amanda

• 13 Juli 2014 - 12:58

Joeri:

Net zoals dat jij in shock bent van de Australische prijzen, zijn wij in shock van de plotselinge uitschakeling van Oranje.

Het klinkt alsof je je nog volop vermaakt en dat je het reizen prima bevalt. Goed om te horen!

Geniet van je tijd in Australië. Vergeet niet te duiken in het Great Barrier Reef en naar Cape Tribulation te gaan! Beide is niet ver van Cairns af.
    Ik sliep in Tropic Days hostel. Was erg relaxed daarzo! Heb jij al een leuk hostel gevonden?

Groeten uit Nederland,
    Joeri

• 13 Juli 2014 - 14:19

Ingrid:

Hoi Amanda,

zo te lezen verveel je je nog niet. Geniet nu maar in Australië. Ik ga komende week weer blaren prikken tijdens de 4daagse van Nijmegen. Heel wat anders, dan wat jij doet. Nog veel plezier en ik hoop dat je snel werk kunt vinden.

Groetjes,
    Ingrid

• 14 Juli 2014 - 15:53

Jacintha:

Hoi Amanda, je hebt weer veel gezien en beleefd, leuk hoor.
    Van het wk voetbal hebben wij niet zo veel gezien, we waren op vakantie. Wel de wedstrijden van Nederland gezien. Fijne tijd in Australië en hopelijk heb je snel werk.
    Groetjes Jacintha.

• 14 Juli 2014 - 21:08

Cora:

Hey Amanda,

Je hebt weer veel gedaan zeg.Je kan nu thuis ook een keer koken zeker na zo een kookcursus,
    Ik hoop dat je snel werk vind,maar dat zal wel een keer lukken toch.
    Heel veel plezier daar.

Xxx Mama..

• 22 Juli 2014 - 14:22

Raymond:

Hi Amanda,

Van Leo kreeg ik door dat je eventueel bij Peters of Kensington in de wijk Kensington langs kunt gaan. Die schijnen backpackers aan te nemen :)

• 22 Juli 2014 - 14:26

Raymond:

En anders eens langs lopen bij Hard Rock Café Sydney of ze iemand in de bediening nodig hebben ;)